7 acties hoe je stap voor stap dichter bij je doel komt!


Je wilt het graag allemaal ANDERS doen in je leven. Je bent er KLAAR mee, hoe je het nu allemaal doet. Je wilt echter alles TEGELIJK gaan aanpakken. Stoppen met roken, meer bewegen, gewicht verliezen, nieuwe baan zoeken, nieuwe vriendschappen zoeken, liever zijn tegen je kinderen en partner en vaker je beste vriendin bezoeken en eigenlijk wil je ook nog vaker tijd aan je hobby besteden.

Herken je dit bij JEZELF? Op zich is er niets mis met goede voornemens. Juist goed dat je je bewust bent dat je verandering wilt aanbrengen in je leven en dat je beseft dat jij degene bent die dit kan veranderen. Maar STOP met goede voornemens maken!

Als je probeert al je doelen tegelijk te willen bereiken is het vragen om teleurstellingen. Je hebt dan het zoveelste dieet geprobeerd. De eerste 5 kilo is er zo af, maar dan.  De nieuw gekochte sportschoenen liggen al weer in de kast en het niet roken heeft 3 maanden geduurd. Nu rook je er al weer rustig op los.

En je zegt tegen jezelf: “zie wel”, “ik kan het niet” of het lukt mij niet”. “Wat kan het mij ook schelen.”  Ondertussen zit je met een knagend gevoel, die je zelfbeeld ondermijnt.

WAAR TE BEGINNEN?

Actie 1: bepaal waar aan je wilt gaan werken
Schrijf op briefjes: bijvoorbeeld: afvallen; stoppen met roken; nieuwe baan zoeken; meer aandacht besteden aan je kinderen en/of partner; meer tijd aan mijn hobby besteden. (benoem er maximaal 10)

Actie 2: leg 5 briefjes weg en houd 5 briefjes over waar je echt aan wil werken.

Actie 3: van de 5 briefjes die je hebt overgehouden, maak je vervolgens een top 3.

Actie 4: zet de top 3 nu in volgorde van belangrijkheid. Dwing jezelf tot een keuze maken. Doe desnoods je ogen even dicht en voel van binnen wat het belangrijkste voor jezelf is.

Actie 5: je plakt het belangrijkste briefje zichtbaar voor jezelf ergens op, zodat je elke dag een geheugensteuntje hebt. (stok achter de deur)

Actie 6: nu je zover bent ga je nadenken over welke stap je het eerste kunt gaan doen. Houd het vooral simpel.

Voorbeeld 1: ik koop geen snoep, koek, chips en cola meer. Ik koop nu fruit, gezond eten en drink thee zonder suiker of water. (besluit) Je actie kan dan zijn: ik maak een boodschappenlijstje met gezonde producten erop en ik houd mij daaraan.

Voorbeeld 2: in plaats van dinsdagavond tv kijken ga ik nu naar de sportschool. (besluit). Je actie kan dan zijn: ik bel vandaag nog de sportschool voor een kennismakingsles. De vervolgactie is: ik ga naar de kennismakingsles. De vervolgactie die dan volgt is: ik meld mij aan als lid. De vervolgactie die dan volgt is: ik ga elke dinsdagavond naar de sportschool.

Actie 7: focus op wat je wilt bereiken op de langere termijn. Denk aan wat het je oplevert.

Bedenkt dat een nieuw patroon tijd nodig heeft! Val je terug? Gewoon weer opstaan!

Wil je vaker mijn blog lezen? Vergeet dan niet om mijn Facebook-pagina te liken.

spieroefeningen-doen

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *